Opschalen op Delta schiereiland

In de containerbinnenvaart worden veelal meerdere terminals en depots aangedaan waarbij slechts een beperkt aantal containers wordt overgeslagen. Met de pijler Call optimalisatie wil Nextlogic door bundelen calls uitsparen of de call size te vergroten. Er bestaan verschillende bundelconcepten waarbij het PULL concept in de zeehaven nu de meest concrete vorm aanneemt.

Voorbeeld

Hieronder wordt het PULL concept uitgelegd aan de hand van een simpel voorbeeld voor het Delta schiereiland op de Maasvlakte.

 

PULL concept Nextlogic

PijlEen containerbinnenvaart-schip (barge 1) komt de Rotterdamse haven binnen met 83 containers aan boord. 80 Containers zijn voor ECT bestemd en 3 voor APMT. Het schip lost vervolgens alle 83 containers bij ECT om zo een call uit te sparen.

PijlEen volgend schip (barge 2) dat sowieso beide terminals zou aandoen, neemt vervolgens de 3 containers mee van ECT die bestemd zijn voor APMT.

PijlBarge 2 lost vervolgens alle containers die bestemd zijnvoor APMT, waaronder de 3 containers die hij heeft meegenomen voor barge 1.

 

 

 

 

Voordelen

Het uitsparen van een call met een kleine call size resulteert in meerdere voordelen:

  • een lagere havenverblijftijd van het schip
  • een kleinere kans op vertraging van het schip
  • een efficiëntere benutting van kades en kranen.

Hierbij geldt de afspraak dat het PULL verzoek door de barge operator wordt geïnitieerd en door de aangevraagde terminal wordt beoordeeld en al dan niet geaccepteerd. PULL kosten zijn voor rekening van de barge operator en worden afgewogen tegen de baten van de besparing van de call.

Pull concept praktisch toepasbaar

In 2015 zijn de details voor het proces van de afhandeling met de deepsea terminals uitgewerkt. Voor het PULL concept zijn eerder dit jaar de business case, spelregels en condities uitgewerkt. De conclusie is dat dit concept praktisch goed toepasbaar is. De rest van 2016 wordt gebruikt om het concept uit te werken voor een brede implementatie in de markt.