Binnen de pijler Call optimalisatie van Nextlogic wordt momenteel het PULL concept verder uitgewerkt. Met dit concept kan een barge operator de containers van een kleine call size laden of lossen bij een ‘uitwijk’ deepsea terminal waar de barge toch al heen gaat. De eerstvolgende barge van dezelfde barge operator of zijn samenwerkingsverband die calls heeft bij beide terminals neemt deze containers vervolgens mee om ze bij de juiste terminal te lossen. Hierdoor bespaart de barge operator een call, heeft minder kans op vertragingen en een lagere havenverblijftijd, terwijl de terminal operator zijn kades en kranen efficiënter kan benutten door besparing van een (kleine) call.

In 2014 zijn de details voor het proces uitgewerkt en zijn de spelregels bepaald. In eerste instantie richt het PULL concept zich op het Delta Schiereiland en inmiddels is het concept in een digitale testomgeving uitgeprobeerd met Portbase, ECT en barge operators BIM en Danser om de impact van het PULL proces op de afhandeling te bepalen.

Droogtesten

In eerste instantie wordt het PULL concept uitgewerkt en in de praktijk getoetst zonder dat bestaande systemen voor het aan- en afmelden van containers bij terminals en barge operators worden aangepast. Op de bargereis naar de definitieve deepsea terminal kunnen op de uitwijk deepsea terminal de basis EDI berichten worden gebruikt voor het laden en lossen van een PULL container. Door een Nextlogic account aan te maken, kunnen PULL containers met bestaande berichtgeving (laad/loslijst) worden afgehandeld.

Maasvlakte 2 luchtfoto

Deze aanpassing is nu getest in een testomgeving, waarbij deze standaard berichten voor de online uitwisseling van de benodigde documenten aangeboden zijn bij ECT en Portbase. Uit deze tests in samenwerking met de barge operators BIM en Danser is geconcludeerd dat:

  • de operationele afhandeling goed verloopt en dat de afhandeling mogelijk is.
  • de elektronische afhandeling momenteel nog enkele handmatige bewerkingen nodig heeft, maar werkbaar is om op kleine schaal het PULL concept te starten.
  • Voor een soepele douanevrijstelling is een procesafspraak gemaakt om containers uit blokkade te halen. Dit proces wordt momenteel uitgewerkt en getoetst met de douanemedewerkers op de terminal.

Momenteel wordt het PULL concept bruikbaar gemaakt voor een brede toepassing.