Het planningssysteem Brein voor de binnenvaart in de Rotterdamse haven is naar verwachting eind dit jaar klaar. Dat meldt Havenbedrijf Rotterdam (HbR) in een overzicht van maatregelen die genomen worden om de congestie terug te dringen.

Brein moet het hart worden van Nextlogic, het systeem waarmee barge operators en terminals informatie kunnen gaan uitwisselen voor de afhandeling van containers. Topman Allard Castelein van HbR meldt dit in een uitvoerig overzicht van de resultaten van Sectoroverleg Containerbinnenvaart, dat afgelopen najaar op aandrang van de sector op gang kwam. De negentien partijen die daaraan meedoen, kwamen onlangs voor de vierde keer bij elkaar.

Castelein zegt dat er ‘ontegenzeglijk stapjes voorwaarts zijn gezet, maar dat er nog wel een tandje bij moet’. Zo moet het in ontwikkeling zijnde ‘keten-performance dashboard’ volgens hem deze zomer al klaar zijn. Dat dashboard is bedoeld om de bron van de congestieproblemen snel te identificeren en op te lossen. Ook vindt hij dat er tegen die tijd meer proefprojecten moeten lopen en dat ‘alle betrokken partijen meer initiatieven moeten ontplooien’.

Partijen hebben inmiddels wel afgesproken dat de aanvraagprocedure voor binnenvaartschepen om containers bij de terminals te laden en lossen worden verbeterd. Zo worden wijzigingen in de oorspronkelijke slot-aanvraag, zoals veranderingen in de call size, voortaan opgeslagen in Portbase. Zo moeten terminal en barge operators beter kunnen plannen en beter inzicht krijgen in de actuele status van de afhandeling.

Het Havenbedrijf wijst er verder op dat inmiddels twee samenwerkingsverbanden steun krijgen voor het bundelen van lading. Dat zijn de ‘Ruhr Express’ van binnenvaart operator HTS, Rotterdam World Gateway en CMA CGM. De andere is het West-Brabant Corridor project van Barge Terminal Tilburg, Combined Cargo Terminals, Moerdijk Container Terminals en Danser Group. Het Havenbedrijf heeft drie miljoen euro beschikbaar voor dit soort projecten.

Bron: Nieuwsblad Transport