Een neutrale integrale planning à la Nextlogic hebben wij in het verleden gemist

Ook meedoen?

Iedereen die voor zichzelf het beste doet, zonder met elkaar af te stemmen. Manager Intermodal Transport Riny Boekelman bij DP World Intermodal zag de chaos in de afhandeling van de containerbinnenvaart in Rotterdam jaar in, jaar uit verder toenemen. Deelname aan de neutrale integrale planning is voor hem de weg naar veel meer rust, zowel in de keten als binnen zijn afdeling. “In plaats van dat je zelf avondenlang moet bellen, regelt Nextlogic het voor je.”

De werkelijke meerwaarde van deelname aan de integrale planning is lastig om van tevoren vast te stellen. DP World Intermodal ging daarom niet over een nacht ijs. Voordat het bedrijf instapte, wilde Boekelman eerst spreken met deelnemers aan de lopende pilot die hij vertrouwde op een eerlijk antwoord. Deze gesprekken gaven het laatste zetje. “De barge operators vertelden dat het misschien nog niet allemaal hosanna was, maar dat Nextlogic in de regel werkte zoals het zou moeten.” Op 19 september 2022 sloot DP World Intermodal daarop aan bij de pilot. Nu willen Boekelman en barge planner Brian Heij hún ervaringen graag delen met volgende potentiële deelnemers. “Des te meer partijen meedoen, des te groter de voordelen.”

Nextlogic maakt ons een aantrekkelijkere werkgever

Nextlogic plant nu voor je,” en dat is een hele ommezwaai voor Boekelman die al 25 jaar in het vak zit. Tot ’s avonds en in het weekend waren barge planners van DP World Intermodal altijd aan het bellen met de terminals om de afspraken voor hun binnenvaartschepen een uurtje later of toch een dag eerder te krijgen. ”Gemiddeld 20 procent van onze tijd waren we bezig met plannen en 80 procent met herplannen. Een neutrale integrale planning a la Nextlogic hebben wij in het verleden gemist. Door mee te doen kunnen wij bij DP World Intermodal normalere werkdagen creëren voor onze mensen. Dit zorgt ervoor dat we nieuwe planners kunnen aantrekken en vasthouden; collega’s die lol in hun werk hebben en tijd voor hun privéleven.”

Vertrouwen geven, productiviteit krijgen

Brian Heij was de eerste planner die bij DP World Intermodal in de praktijk aan de slag ging met de integrale planning. “Tuurlijk werd ik er eerst nerveus van,” blikt hij terug. “Je bent gewend om de touwtjes in handen te hebben en dan ineens moet je het aan een computer overlaten.” Doordat week na week Nextlogic voor goede planningen zorgde, heeft Heij vertrouwen gekregen. “Soms moet je even geduld hebben en het systeem de tijd geven zijn werk te doen. Dan zie je dat de planning vaak vanzelf goed komt.”

Persoonlijke begeleiding

Nadat de specialisten van Nextlogic langs waren geweest, had Heij vrij snel het systeem door. “Als je een beetje weet hoe de containerwereld in elkaar zit, dan spreekt het voor zich wat je moet invullen.” Toch vond hij de eerste weken beschikbare directe chatfunctie met het supportteam van Nextlogic heel fijn: “Daar kon ik al mijn vragen stellen.” Heij geeft aan dat het niet per se erg is als er eens iets misloopt, dat hoort erbij. “Als je maar aan iedereen laat zien wat je doet om het beter te maken. Zeker omdat deelnemers vaak tegen dezelfde problemen aanlopen.”

Balans tussen dynamiek en rust

Ook voor de schippers was (en is) het wennen, vertellen Heij en Boekelman. Aanvankelijk werden zij vaak tot het laatste moment voor aankomst bij een terminal geconfronteerd met veranderingen in de planning. Met een stop op wijzigingen een aantal uur voor arriveren is hiervoor een oplossing gevonden. “De kracht van Nextlogic zit in het dynamisch plannen. Vanaf een bepaald moment is echter rust nodig.”

“Ik zou niet meer terug willen naar hoe het vroeger was,” zegt Boekelman. “Nextlogic is een hele belangrijke innovatie. De laatste weken worden veel van onze lichters echt heel netjes ingepland. Ik betwijfel of we op de oude manier, zonder Nextlogic, zulke goede planningen hadden gehad. Als het al had gekund, dan was het met veel meer inspanning en late avonden aan de telefoon hangen. En dan te bedenken dat een aantal terminals en barge operators nog niet meedoet. Het kan dus nog beter.”

Neutrale planning

Voor de hele keten heeft de integrale planning voordelen, merkt Boekelman op. “Wij moeten met elkaar goed beseffen waar wij vandaan komen. Iedereen heeft er baat bij als het geheel beter wordt. Nextlogic geeft niemand voorrang. Het is ook voor ons positief als een andere barge operator een gaatje in de kadeplanning van een terminal kan opvullen. Uiteindelijk hebben we allemaal profijt van verbetering van de productiviteit van de terminals. De integrale planning maakt Rotterdam een interessantere haven voor onze klanten.” 

Scroll to Top