Welkom op de informatiepagina voor barge operators

Ben jij er klaar voor om te starten met Nextlogic?

  • Het hoe, wat en waarom rondom Nextlogic
    Leer op deze pagina meer over de achtergrond van Nextlogic.
  • Vraag toegang aan voor het Nextlogic platform
    Voor het grootste deel werk je in MCA Barge voor de integrale planning. Enkele zaken regel je in het Nextlogic platform. Zorg er voor dat je tijdig toegang hebt.
  • Leer meer over het werken met de integrale planning
    Hier onder hebben we de hulpmiddelen opgesomd die je kan gebruiken voor het werken met de integrale planning. Kom je er alsnog niet uit? Stel je vraag dan via operations@nextlogic.nl.

Hoe werk je met de integrale planning

Operationele hulpmiddelen:

Algemene hulpmiddelen voor de live pilot:

Veel gestelde vragen

Laatste update: 24 maart 2022

  • Wie doet op dit moment mee met de pilot? ECT Delta, Euromax, Delta 2 (voorheen APMTR) RWG, Neska, Combi Terminal Twente, Multimodal Container Services, ROC Waalwijk, Van Berkel Logistics, Barge Terminal Born, Container Terminal Doesburg, Danser Benelux, Delta Container Barging, Frankenbach, Avelgem en per 28 maart Contargo Waterway Logistics
  • Wat moet ik doen als ik geen e-mail krijg nadat ik voor ‘Password Recovery’ heb gekozen op nextlogic-planning.com? Het kan dan zijn dat er nog geen account voor jou is aangemaakt, een account vraag je aan door een e-mail te sturen naar operations@nextlogic.nl.

Kijk voor een uitgebreid overzicht van hulpvragen, aandachtspunten en spelregels in het service portaal. Nog geen toegang? Vraag deze op via info@nextlogic.nl.

  • Een terminal/depot kan reizen die geaccepteerd zijn wel rejecten. Hiermee wordt de reis ook in MCA gereject. Nu is de vraag, wat doet de Integrale Planning met deze handeling? Als de reis in MCA Barge wordt gereject dan wordt de reis ook in de Integrale Planning gereject.
  • Wat gebeurt er als er tijd over is bij een terminal en een schipper daar eerder terecht kan? Dan neemt de schipper contact op met de terminal, zij maken er een prio call van. De tijd die zij invoeren wordt dan afgedwongen. Nextlogic zal daar dan rekening mee houden. Let op: het kan zijn dat voor de calls daar omheen andere suggesties ontstaan. Er is dan mogelijk weer actie nodig om dat te veranderen.
  • Schepen hebben verschillende diensten, zoals een 24-uurs dienst of een 18-uurs dienst, hoe wordt daar mee rekening mee gehouden? De barge operator is verantwoordelijk voor het invoeren van deze beschikbaarheden, daar wordt niet van afgeweken.
  • Neemt Nextlogic ook de getijden mee in de berekening qua vaartijd? Nextlogic berekent de vaartijd op basis van een standaard snelheid 13 km/pu. Er wordt geen rekening gehouden met getijden.
  • Wat wordt er bedoeld met een overloopterminal? En wat betekent de melding “calls is planned outside availabilities” die ik te zien krijg in MCA? Op een overloopterminal worden calls via het overflowprincipe voor een andere terminal afgehandeld. Voor het BTM concept wordt van dit overflow principe gebruik gemaakt. Daarbij geeft ETC aan welke kraan van op de Delta de BTM calls afhandelt. En als er (nog) geen overflow/BTM kraan beschikbaar is ontstaat deze melding.
  • Bij een terminal gaat een lichter bijna starten. De lichter is 1 uur eerder dan Nextlogic hem gepland heeft. Loopt het AIS signaal dan mee in de planning? Als een lichter eerder in het geovenster is dan de geplande tijd dan geeft dat nog geen trigger om de call te starten. Dat gebeurt bij de First Move.
  • Is het mogelijk om wijzigingen door te voeren in de los-/laadlijst tot aan het definitief sluiten van het los-/laadlijst moment? Het is en blijft zeker mogelijk om mutaties door te voeren tot aan het definitief sluiten van het los-/laadlijst moment. De los-/laadlijst wordt, een aantal uren voor aankomst van het binnenvaartschip, automatisch gesloten bij de terminal. Dit is het zogenaamde cut-off moment. Hierna is de los-/laadlijst status definitief en zijn geen wijzigingen meer mogelijk.
  • Wat zijn de cut-off tijden bij de terminals? ECT Euromax: 8 uur – ECT Delta: 8 uur – HPDII: 4 uur – APMII: 2 uur en RWG: RWG 2 uur.
  • Kan ik als barge operator al eerder de los-/laadlijst indienen of moet ik wachten op de cut-off? Als BO kun je de Los-/Laadlijst zo vroeg mogelijk (bij ECT) in te dienen en hoef je niet tot de cut-off af te wachten.
  • Hoe pas ik mijn rotatie aan in MCA en waar moet ik extra op letten? Let op: Want er is een specifieke volgorde in de uit te voeren handelingen bij het aanpassen van een rotatie in MCA. Bij het aanpassen van je rotatie waarbij je een call wilt verplaatsen naar een andere rotatie, moet je:
    1) Eerst die betreffende call uit je restrictie halen;
    2) Dan de call verplaatsen;
    3) Vervolgens in de nieuwe rotatie de call weer opnemen in de restrictie.
    Als je eerst verplaatst en dan opneemt in een nieuwe restrictie, dan krijgen we data conflicten met de oude rotatie waar de call nog steeds in de restrictie staat.
  • Wanneer een lichter is aangemeld als een fixed window, maar deze lichter kan er substantieel eerder zijn en de terminal kan deze lichter gebruiken voor zijn kraanbezetting, hoe gaat NXL hier mee om? Volgens NXL zou het volgt moeten gaan: dat is dat de lichter dus eerder voor de kant komt en dat de terminal de first move registreert. Daarmee wordt de call geactiveerd bij Nextlogic en kan de integrale planning hier weer mee aan de slag. Administratief blijft de FW bestaan en is ook je fallback bij calamiteiten. Een nettere manier is contact opnemen met de terminal, FW laten vervallen en prio call inschieten, maar dit past niet bij de punten die je beschrijft. Maar met de kans dat de Fixed Window afspraak kwijt raken bij de terminal.
  • Als een terminal ziet dat een lichter niet wordt gepland, ook niet met de priostatus, wat gebeurt daar? NXL: Door de ingestelde fysieke voorbereidinsgtijd per terminal mag de Optimizer de call niet eerder plannen dan om tijdstip ‘x’. Zodra de operatie wordt gestart wordt de call naar voren gezet op basis van de timestamps.
  • De rotatie van een lichter heb je als barge operator volledig in Nextlogic gezet met allemaal niet-deelnemedende terminals. Hoe gaat Nextlogic hiermee om? De Optimizer heeft moeite met het plannen van rotaties met alleen niet deelnemende terminals. Het sequencing proces wordt niet uitgevoerd om de calls op volgorde te zetten, daardoor ontstaan vreemde uitkomsten. De calls worden nu handmatig op de juiste volgorde gezet waardoor de berekeningen een beter beeld moeten geven. Nextlogic heeft dit geregistreerd als backlog item en zal worden onderzocht.
  • Hoe dienen barge operators in MCA 45ft containers op te geven? Want zoals wij het systeem kunnen uitlezen rekent Nextlogic met 2.25, echter is het niet mogelijk om dit in te voeren in MCA. Als een BO namelijk 3 x 45ft in MCA zet dan komt er bij Nextlogic x.75 uit. Moeten we daarom de “TEU at entry” in dit geval omhoog dienen af te ronden? Ja, je zal dit voorlopig naar boven moeten afronden. We nemen dit mee in ons wekelijks overleg met Portbase, zodat je ook achter de komma iets kan invullen. Op het Nextlogic platform kan dit namelijk wel.

Instructievideo: werken met Nextlogic in MCA Barge

E-learning - Klik op de afbeelding om te starten