Antwoorden op meest gestelde vragen
GEBRUIK NEXTLOGIC bij HUTCHISON PORTS ECT
Nee, dit is een besluit van de betreffende terminalgroep Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) om de betrouwbaarheid van de afhandeling van de binnenvaart verder te vergroten. Uiteraard zijn wij bij Nextlogic blij met het vertrouwen dat uit dit besluit spreekt. Hoe meer partijen op Nextlogic aansluiten, hoe beter de binnenvaartbezoeken aan de haven van Rotterdam integraal zijn te plannen. Â
In principe is dat zo. Een terminal hoeft de aandacht niet meer te verdelen over twee verschillende processen voor barge operators die wel en die niet via Nextlogic werken. De terminalcapaciteit is optimaal in te zetten. Tegelijkertijd heeft eerdere uitbreiding van het aantal deelnemers ons ook geleerd dat zo’n groeispurt in de Optimizer, die de integrale planning berekent, voor een nieuwe dynamiek zorgt. Het heeft even tijd nodig voordat dit zich zet.
Elke barge operator maakt zijn eigen afweging. Het is aan de bedrijven zelf om hun keuze daarin toe te lichten.
Het gaat bij ECT om 8 barge operators. Met allen zijn wij al in gesprek. In eerdere aansluittrajecten hebben wij uiteraard al veel ervaring opgedaan. Veel voorwerk is gedaan. Aansluiten gaan niet vanzelf, maar kunnen wij zeker aan.
Nieuwe deelnemers aan Nextlogic betalen een vast abonnementsbedrag van € 325,- per maand plus een bijdrage per geplande container. Zie hiervoor https://www.nextlogic.nl/hoe-aansluiten/.
De eerstvolgende uitbreiding die wij verwachten is in de loop van 2025 de terminal van Kramer op de Maasvlakte.
Dat gaat met name om terminals en depots in het stadsgebied. De processen zijn hier soms net wat anders, Â maar voor 100% dekking van de integrale planning voor de Rotterdamse haven is ook hun deelname absoluut noodzakelijk.
samenwerking portbase & nextlogic
Portbase en Nextlogic werken samen, om zo via één ingang een efficiënte en betrouwbare afhandeling van de containerbinnenvaart in de haven van Rotterdam te realiseren. Optimale informatie-uitwisseling over schip en lading via Portbase gaat hand in hand met de integrale planning van alle containerbinnenvaartbezoeken door Nextlogic. De doorstroming van binnenvaartschepen in de Rotterdamse haven verbetert hierdoor aanzienlijk. Zowel barge operators, terminals als empty depots kunnen efficiënter werken. De binnenvaart wordt een nog aantrekkelijkere modaliteit voor duurzaam, betrouwbaar achterlandvervoer.
Nextlogic en Portbase werken continu aan het verder vervolmaken van hun dienstverlening en het onderling verbinden daarvan. De integrale planning zal daarbij van iedereen gewenning vragen. Het succes is in belangrijke mate afhankelijk van het commitment van zoveel mogelijk barge operators, terminals en empty depots. De voordelen zullen geleidelijk aan steeds zichtbaarder worden.
Elke deelnemer heeft een overeenkomst met Portbase voor Melding Container Achterland (MCA) Barge én een contract met Nextlogic voor de integrale planning. Portbase en Nextlogic hebben ook onderling een contract. Daarin zijn de serviceafspraken vastgesteld. Belangrijk onderdeel hiervan is dat het eigendom van de aangeleverde data te allen tijde bij de deelnemers zelf blijft.
Deelnemen & aansluiten
Alle terminals, depots en barge operators/ inland terminals die verantwoordelijk zijn voor de afhandeling van de containerbinnenvaart in de Rotterdamse haven kunnen deelnemen aan Nextlogic. Hoe meer partijen meedoen, hoe betrouwbaarder en effectiever de containerbinnenvaart wordt.
Het gebruik van de integrale planning vereist zowel deelname aan de service Melding Container Achterland Barge (MCA Barge) van Portbase als aanmelding als deelnemer bij Nextlogic. Aanmelden voor de service MCA Barge kan hier. Opgeven als deelnemer aan Nextlogic kan door te mailen naar info@nextlogic.nl of te bellen met 010 – 316 9600.
Â
Voor al bestaande klanten van Portbase is het belangrijk om zo snel mogelijk een API-verbinding met MCA Barge te realiseren. Alleen dan is optimaal gebruik van de integrale planning mogelijk. Bekijk hier de API-specificaties voor MCA Barge.
In de test- en validatiestrategie van Nextlogic is standaard een ketentest opgenomen voor het aansluiten van nieuwe deelnemers.
Voor barge operators, terminals en empty depots geldt dat Nextlogic tenminste 2 medewerkers opleidt tijdens een trainingsdag. Voor livegang vindt een ketentest plaats om te beoordelen of alles naar behoren werkt. Dat is ook een zeer geschikt moment om informatie en ervaringen uit te wisselen en vragen te stellen. Daarnaast heeft Nextlogic voor alle gebruikers een online support omgeving. Hier is documentatie en opleidingsmateriaal te vinden. Ook kunnen hier issues en verstoringen gemeld worden.
De koppeling met Nextlogic loopt via MCA Barge van Portbase. Om de benodigde data beschikbaar te stellen, bieden wij twee mogelijkheden: handmatig via webschermen of automatisch via API’s. Het gebruik van webschermen houdt in dat de planner inlogt in de webversie van MCA Barge en hier vervolgens data raadpleegt of toevoegt. Investeren in een koppeling met het eigen bedrijfssysteem is dan niet nodig. Nadeel is dat deze data niet automatisch in het eigen bedrijfssysteem zijn te hergebruiken. Het telkens opnieuw moeten overnemen is zeer tijdrovend.
Een efficiënter alternatief is het gebruik van API’s. Een Application Programming Interface (API) is een verzameling van definities die het mogelijk maakt om computersystemen (of onderdelen hiervan) onderling te laten communiceren. Hierdoor kan informatie eenvoudiger, en straks real-time, gedeeld en gesynchroniseerd worden tussen Nextlogic en de systemen van barge operators, empty depots en terminals. Tevens is het gemakkelijker om processen te veranderen en naar eigen behoefte in te regelen, dus om een systeem in te richten dat precies aan de wensen van planners voldoet. Softwareleveranciers kunnen helpen met het realiseren van een dergelijke API-koppeling met MCA Barge.
Rederijen hebben aangegeven niet bij Nextlogic te gaan aansluiten. Ze zijn wel geïnteresseerd in de uitkomsten van Nextlogic en zijn de afgelopen jaren betrokken geweest bij het ontwikkelen van Nextlogic.
Op deze pagina is een overzicht te vinden van de partijen die gebruikmaken van Nextlogic.
Nextlogic is ontwikkeld voor alle terminals, empty depots, barge operators en inland terminals* die verantwoordelijk zijn voor de afhandeling van de containerbinnenvaart in de Rotterdamse haven.
Aansluiten kan zodra:
– Het bedrijf deelneemt aan MCA Barge van Portbase.
– Het bedrijf zich heeft aangemeld en akkoord is met de voorwaarden uit de Nextlogic dienstverleningsovereenkomst.
– Tenminste twee medewerkers een training over het gebruik van Nextlogic hebben gevolgd.
* Alleen voor inland terminals die zelf hun barge planning uitvoeren is deelname aan Nextlogic mogelijk.
Kosten
Nextlogic brengt het tarief per container en de maandelijkse bijdrage in rekening vanaf het moment dat u gebruik maakt van de integrale planning. De eerste 3 maanden worden met 50% korting aangeboden. Nextlogic factureert maandelijks op basis van het gebruik van de voorafgaande maand.
De aan Nextlogic te betalen kosten bestaan uit een maandelijkse bijdrage en een bijdrage per geplande container. Ga voor meer informatie over de kosten naar de pagina “Hoe aansluiten“.
Daarnaast zijn er meerdere overige kosten: investeringen in IT-aanpassingen, procesaanpassingen binnen het eigen bedrijf en de kosten die Portbase in rekening brengt. Het is verstandig om daar op tijd bij stil te staan. Een IT-leverancier en eventueel Nextlogic kunnen hierover adviseren.
voorwaarden & overeenkomsten
Het informatieplatform is zo opgezet dat deelnemende bedrijven elkaars data niet kunnen inzien of opvragen. Een uitzondering hierop is de algemeen toegankelijke informatie die nodig is voor een goed uitvoerbare integrale planning.
De gegevens van deelnemers worden gebruikt voor de door Nextlogic geleverde diensten. Nextlogic verzorgt tevens data-analyses ten behoeve van rapportages. Deze gegevens worden alleen aan het betreffende bedrijf gerapporteerd, of zijn – in het geval van een benchmark – anoniem en niet herleidbaar. Nextlogic deelt nooit gegevens met derden zonder uitdrukkelijke toestemming van de deelnemer.
Voor een optimale integrale planning is het essentieel dat alle deelnemende bedrijven kwalitatief goede data invoeren. Bedrijven waarbij dit met moeite gaat, helpen wij. Bij bedrijven die deze eis structureel negeren, kunnen wij de deelname opschorten.
De algemene voorwaarden zijn hier te lezen.
De ontwikkeling van de integrale planning van Nextlogic gebeurt op basis van gezamenlijk met de deelnemers vastgestelde specificaties en KPI’s. Hiermee is een neutrale planning geborgd. Nextlogic is niet aansprakelijk voor eventuele nadelen van het volgen van de integrale planning. Bij structurele nadelen met bijkomende extra kosten onderzoekt Nextlogic samen met de betreffende deelnemer mogelijke aanpassingen. Deelname aan Nextlogic heeft geen invloed op de onderlinge aansprakelijkheid van deelnemers of ketenpartners. Ook op vervoersovereenkomsten heeft deelname aan Nextlogic geen invloed.
Nextlogic streeft uiteraard altijd naar een adequate uitvoering van de dienstverlening. Nextlogic is echter niet aansprakelijk voor onverhoopte problemen die zich in deze dienstverlening kunnen voordoen. Nextlogic draagt verder verantwoordelijkheid voor het afschermen van gegevens, conform de daarover gemaakte afspraken.
werkwijze & spelregels
Ja, Nextlogic ondersteunt fixed windows.
Ja, hoe eerder informatie beschikbaar is, hoe beter. De integrale planning heeft dan meer tijd om een optimale planning te maken en te attenderen op eventueel te corrigeren knelpunten. Het vroegtijdig correct invoeren van alle gegevens leidt dus tot meer zekerheid in de planning en voorkomt onnodige dynamiek. Als elke rotatie in de laatste uren nog wordt aangepast, is de kans groot dat de planning geheel wijzigt. Ook voor de andere deelnemende bedrijven blijven de tijden steeds wijzigen. Dat willen wij uiteraard voorkomen.
Nextlogic plant rotaties en calls integraal en neutraal op basis van tijdige en complete informatie aangeleverd door de deelnemers.
Barge operators delen hiertoe de volgende informatie:
– Rotaties
– Calls/Visits
– Container gerelateerde informatie
– Referentiedata
Terminals en empty depots delen de volgende informatie:
– Beschikbaarheid kadecapaciteit
– Containerinformatie
– Referentiedata
Optioneel delen terminals en empty depots ook informatie over overloopcapaciteit, ITT/ETT-capaciteit en referentiedata over eventuele fixed windows. Voor alle informatietypen zijn met de deelnemers procesafspraken gemaakt met uiterste momenten waarop deze data benodigd zijn. Een barge operator kondigt rotaties aan vóór de Actual Time of Arrival Scope (ATAS) en  meldt calls bij voorkeur 24 uur voor uitvoering. Bij aanmelding korter op de uitvoering kan Nextlogic een bezoek wellicht niet meer goed inplannen en moet rekening worden gehouden met eventuele vertraging. Van de barge operator wordt tevens verwacht dat alle voor haar varende barges hun AIS positie-informatie delen. Nextlogic gebruikt deze om vooraf verwachte aankomsttijden te bepalen en de voortgang van de rotatie te monitoren. Deze real-time informatie zorgt er voor dat Nextlogic voortdurend kan blijven bijsturen.
Terminals en empty depots geven hun beschikbare capaciteit voor binnenvaartafhandeling zeven dagen vooruit door aan Nextlogic. Bij veranderingen door bijvoorbeeld een veranderende deepsea planning, het uitvallen van een ploeg of opgelopen vertraging in de afhandeling geven terminals en empty depots dit steeds direct door. Ook het gebruik van overloopcapaciteit op een kade van een andere terminal of empty depot wordt direct doorgegeven zodra bekend.
Â
Voortgangsinformatie over de afhandeling van calls delen terminals en empty depots met Nextlogic. Door deze monitoringinformatie (volgens plan, vertraagd, versneld) wordt real-time communicatie over individuele laad- en losbewegingen mogelijk.
Barge operators, terminals en empty depots creëren extra voordeel door containerinformatie zo vroeg mogelijk uit te wisselen. Een terminal of empty depot kan hierdoor bijvoorbeeld beter stacken en BMP informatie doorgeven. Een barge operator krijgt op die manier vroegtijdig eenvoudig zicht op de vrijstellingsstatus van de te vervoeren containers. Dit maakt het eenvoudiger om te gaan vervoeren zodra dat mogelijk is en past.
Het tijdig aanleveren van data en het naleven van de planning is cruciaal voor een optimale planning. Door middel van een performance meting wordt getoetst of de kwaliteit van de informatie, aangeleverd via het informatieplatform, volledig, juist en op tijd is. Ook wordt gemonitord of deelnemende bedrijven zich aan de planning houden en welke verbeteringen zij hebben gerealiseerd aan de hand van de planning. Tevens wordt gekeken of de juiste aannames worden gehanteerd voor de integrale planning. Zo wordt het systeem continu geoptimaliseerd.
Vragen over de spelregels kunnen deelnemers aan Nextlogic stellen via e-mail info@nextlogic.nl of door te bellen naar 010 – 316 9600.
werken met de integrale planning
Ja, Nextlogic komt graag langs om te laten zien hoe de integrale planning werkt. Neem contact met ons op via 010 – 316 9600 of info@nextlogic.nl om een demo aan te vragen.
Een dergelijk bezoek stemt de terminal of het depot bilateraal af met de betreffende barge operator. Dit ligt buiten de scope van Nextlogic. Om conflicten met de integrale planning te voorkomen, wijst de terminal of het depot daarbij een slot toe dat buiten het tijdsvenster valt dat beschikbaar is gesteld aan Nextlogic.
Een bezoek plannen bij een niet aangesloten terminal of depot doet de barge operator bilateraal. Door dit bezoek ook bij Nextlogic te registreren, blijft het plannen op TEU-capaciteit goed werken. Als een afspraak bij een niet aangesloten terminal of depot niet is te combineren met de integrale planning, ontvangt de barge operator  hierover een melding van Nextlogic.
Terminals en depots bepalen zelf hoeveel capaciteit zij aan Nextlogic beschikbaar stellen. Zij zijn er wel bij gebaat om voldoende capaciteit beschikbaar te stellen, omdat dit de beste garantie biedt op een optimale afstemming tussen vraag en aanbod. Dit is een onderwerp dat Nextlogic regelmatig met de individuele terminals evalueert.
Nextlogic doet er alles aan om de best mogelijke neutrale en integrale planning te realiseren. Het kan voorkomen dat een planbeslissing voor een individuele partij niet de beste oplossing is. Normaal gesproken voldoet de oplossing wel aan de vooraf gevraagde rotatietijd of de aangegeven inzet van kadekranen. Structureel hiervan afwijken kan en mag niet de bedoeling zijn. Nextlogic monitort actief wat de impact van planbeslissingen is en of er (structurele) overschrijdingen zijn. Mocht dit het geval zijn, dan volgt gedegen analyse en overleg om de oorzaken op tafel te krijgen en te achterhalen of alleen een enkel bedrijf deze effecten ondervindt. Afhankelijk van de uitkomsten worden er oplossingsrichtingen gekozen. Wijzigingen in de instellingen worden pas doorgevoerd na grondig onderzoek naar de gevolgen daarvan en met inspraak van de vertegenwoordigers in de Stuurgroep van Nextlogic.
In Nextlogic is altijd de laatste planning te bekijken via de webschermen of te verkrijgen via de API-koppeling. De planning wordt elke 5 minuten doorgegeven aan de deelnemers van Nextlogic via MCA Barge. Elke 5 minuten kan de planning dus veranderen.
Het API-kanaal biedt daarnaast de mogelijkheid aan deelnemers om zich te ’abonneren’ op specifieke informatie. Een barge operator ontvangt zo bijvoorbeeld automatisch informatie over veranderingen in een gepland bezoek aan een terminal of depot. Een terminal of depot kan zich bijvoorbeeld ‘abonneren’ op een specifieke call van een barge operator voor het automatisch ontvangen van wijzigingen in de lading, de ETA of een verandering van schip.
Op het ‘cut-off’ moment van een call door de terminal of het empty depot wordt de los-/laadlijst vastgesteld. Op dat moment is de planning van die call definitief, zodat de terminal of het depot voorbereidingen kan treffen voor afhandeling. Nextlogic zal calls die zijn vastgezet – behoudens onvoorziene omstandigheden – niet meer verschuiven. Het moment van vastzetten verschilt per terminal en depot. Zij geven zelf op hoeveel tijd van tevoren de ‘cut-off’ ligt. Via de websites van de individuele terminals en depots is te zien welke termijn zij hanteren.
Nee, Nextlogic geeft geen advies af. Terminals en depots kunnen echter wel al dagen vooraf inzien wanneer calls voorzien zijn. Zo kunnen zij hun kadecapaciteit goed inplannen.
Nee, het is niet verplicht om de volledige kade- of bargeplanning aan Nextlogic over te dragen. De toegevoegde waarde van de integrale planning neemt echter wel toe naarmate er voor het systeem meer mogelijkheden zijn om te kunnen plannen.
In overleg met vertegenwoordigers uit de markt zijn de instellingen voor het maken van de integrale planning vastgesteld. Er wordt nu regelmatig gemonitord of de gekozen parameters voldoen of mogelijk bijstelling behoeven. Ook wordt dit regelmatig besproken in kennisgroepen en werkgroepen. Uiteindelijk bepaalt de directie van Nextlogic of de instellingen moeten worden aangepast. De instellingen van het systeem kunnen dus niet door de individuele medewerkers van de bedrijven worden aangepast.
Ja, alleen als alle deelnemers zich houden aan de integrale planning werkt deze optimaal. Zodra een deelnemer hiervan afwijkt is de kans aannemelijk dat dit negatieve gevolgen heeft voor zowel de eigen rotaties als die van andere deelnemers.
Nextlogic hanteert de regels die tijdens de ontwikkelfase door de vertegenwoordigers van terminals, barge operators en empty depots zijn overeengekomen. Nextlogic zal de regels continu en in overleg met deze partijen verbeteren waar nodig.
Deze aspecten zijn binnen de werkprocessen van Nextlogic geborgd. Daarnaast wordt de informatie die wordt gedeeld met deelnemers in werkgroepen en stuurgroep zo opgezet, dat deze geen concurrentiegevoeligheden bevat en het niet mogelijk is om marktmacht te creëren.
Ja, hiervoor heeft er een juridische toets plaatsgevonden. Het belangrijkste element daarin is dat er geen machtspositie ontstaat voor enkele bedrijven. Nu allen dezelfde gebruikerspositie hebben is de algemene opinie dat deze wijze van gebruik maken van een centrale planning geoorloofd is. Daarnaast ook omdat Nextlogic voor een duurzamere en efficiëntere afhandeling van de containerbinnenvaart zorgt die de individuele deelnemers los niet kunnen bereiken.
organisatie
Inspraak vanuit de markt wordt geborgd door de aanstelling van een stuurgroep, waarin vertegenwoordigers uit de verschillende klantgroepen zitten. De stuurgroep wordt betrokken bij keuzes over de doorontwikkeling en bij evaluatie-aspecten van het operationele proces. De stuurgroep komt op regelmatige basis bij elkaar.
doorontwikkeling
Nextlogic heeft vanuit haar servicemanagementproces duidelijke afspraken en continue afstemming hierover met de verschillende IT-leveranciers. Nextlogic neemt hierin de leiding als zijnde een regieorganisatie om onderlinge afhankelijkheden in de keten bij het doorvoeren van wijzingen met deze partijen af te stemmen in de situaties wanneer dit nodig is. Nextlogic streeft ernaar om transparant en voorspelbaar te zijn door met een vaste frequentie doorontwikkelingen door te voeren in de vorm van sprints/projectreleases. Platformversies en de daarbij behorende upgrades zijn een integraal onderdeel van deze afspraken met de verschillende IT-leveranciers.
De release notes staan op de online support omgeving van Nextlogic.
Nextlogic verbetert het platform continu op basis van feedback van de gebruikers en eigen inzichten. Bij (door)ontwikkelingen die een functionele impact hebben op het systeem worden de prioriteiten vastgesteld samen met een vertegenwoordiging van de gebruikers.
training & support deelnemers
Per deelnemend bedrijf wordt een training georganiseerd voor ten minste twee medewerkers. Nextlogic gaat ervan uit dat deelnemers zelf de eigen medewerkers verder trainen in het gebruik van de integrale planning in combinatie met de eigen systemen. Verder is er nieuw trainingsmateriaal in ontwikkeling waar gebruikes op kunnen terugvallen.
Voor deelnemende bedrijven is Nextlogic Online Support ingericht. Hier zijn veelvoorkomende oplossingen te vinden op de meest gestelde planningsvragen. Ook worden issues en verstoringen hier gemeld. Daarnaast is Nextlogic voor urgente zaken telefonisch bereikbaar via 010 – 3169696. Voor verstoringen buiten kantoortijden is er een piketdienst ingericht, eveneens bereikbaar via 010 – 3169696.
security
De beveiliging van de Nextlogic diensten & producten wordt getoetst aan de minimale beveiligingseisen van het Havenbedrijf Rotterdam.
nextlogic voor schippers
De toegang tot Nextlogic voor de schipper loopt via de barge operator. Bij ieder bezoek aan de Rotterdamse haven toont Nextlogic de schipper via een eigen webscherm dan de voor het schip geplande rotatie. Schippers die niet vast voor een barge operator varen, kunnen ook zelf toegang tot Nextlogic vragen via info@nextlogic.nl.
Er zijn 4 doelen voor de binnenvaart. Deze sturen op:
– Een korte verblijftijd in de Rotterdamse havenÂ
– Calls die worden gepland in fixed window(s)
– Cargo openings en cargo closings
– De efficiënte vaarroute
De integrale planning stuurt elke 5 minuten een update. Hierbij worden vooral rotaties herpland voor de middellange termijn (>8 uur in de toekomst). Het herplannen van rotaties voor de korte termijn gebeurt als dit nodig is door bijzondere omstandigheden, zoals het uitvallen van een kraan en als een afspraak niet wordt gehaald. Concreet betekent het dat een schipper regelmatig de planning moet checken op actualiteit.
Er wordt aan gewerkt om notificaties over wijzigingen in de integrale planning van geplande aankomsttijden (Planned Time Arrival Scope In/Planned Time Arrival Terminal) of de volgorde van calls rechtstreeks naar de telefoon van de schipper te kunnen sturen.
Een schipper geeft onbeschikbaarheid door via de barge operator. Deze verwerkt dit in de Nextlogic-schermen. Bij het maken van de integrale planning wordt hier dan automatisch rekening mee gehouden.
De barge operator voert voor de schipper bij Nextlogic de eventuele niet-beschikbaarheid in. Schippers die niet voor een barge operator varen, kunnen zelf eventuele onbeschikbaarheid opgeven, ongeacht de oorzaak.
De terminals en depots die op dit moment meedoen zijn APMT Maasvlakte II, Cetem Containers, Depot Pier 7, ECT Delta, ECT Euromax, Hutchison Ports Delta 2, R.B.C. Container Terminal, RWG en UWT met de locaties 1e Eemhaven, Frisohaven en Waalhaven Terminal. Dit is ook te zien in het Nextlogic-scherm voor schippers.
Nee, dat hoeft niet. Een aantal deelnemende terminals neemt nog wel contact met de schipper op voor het doorgeven van de exacte aanlegbolders. De meeste deelnemende terminals en depots laten ook dit over aan de integrale planning. Met de niet-deelnemende terminals (herkenbaar in het Nextlogic-scherm voor schippers) worden werkafspraken gemaakt over eventueel contact met barge operator en schipper.
Bij afwijking van de voorgestelde vaarroute, beschouwt Nextlogic de overgeslagen terminals als afgehandeld. De barge operator dient deze overgeslagen call(s) dan opnieuw in te voeren in de rotatie en Nextlogic moet de calls opnieuw inplannen. Dit betekent automatisch vertraging, een ongunstigere planning en meer werk voor de barge operator. Voor een betrouwbare integrale planning is het daarom cruciaal dat schippers altijd de geplande route volgen.
Ter voorbereiding op de integrale planning heeft Nextlogic een speciale pagina voor schippers aangemaakt. Deze is op de online support omgeving te vinden via deze link.