Een goed werkende integrale planning is essentieel voor succes. Dit hangt af van zowel een optimale bezetting, als de juiste input van onze gebruikers en de werking van het systeem zelf. Op basis van de vele inzichten die we samen met de deelnemers opdoen, verbeteren we de werking steeds verder, stap voor stap. We lichten graag drie belangrijke verbeteringen van de afgelopen maanden toe.
Meer rekenkracht voor het algoritme
Achter de werking van de integrale planning zit een complex algoritme dat de gehele planning continu opnieuw berekent op basis van input door barge- en terminalplanners. We noemen dit algoritme ook wel de optimizer. Deze optimizer heeft onlangs een upgrade gehad, en dat betekent meer rekenkracht voor het algoritme. Met het oog op nieuwe deelnemers zijn er meer berekeningen nodig om de integrale planning te kunnen maken. Dankzij deze upgrade is het algoritme in staat meer berekeningen en complexe puzzels tegelijkertijd uit te voeren.
Nieuwe optie voor terminals: afspraak plannen op een unieke bolderpositie
Op basis van feedback uit de markt hebben we een nieuwe functie toegevoegd waarmee terminal planners calls kunnen plannen op een unieke bolderpositie. Het komt voor dat bepaalde calls op een unieke positie aan de kade gepland moeten worden vanwege bijvoorbeeld de locatie van containers, het type kraan of het type containerspreader. Dit voorkomt onnodig intern transport en resulteert in een betere benutting van de capaciteit voor de gehele containerbinnenvaart.Â
Lineair doorschuiven van calls
Een grote wens was het mogelijk maken van lineair doorschuiven van calls. Dit betekent dat bij vertraging de schepen in dezelfde volgorde worden doorgeschoven, tenzij specifieke regels van toepassing zijn, zoals vaste tijdsloten. Inmiddels is deze mogelijkheid opgeleverd en in gebruik en wordt er door schippers inderdaad ervaren dat er hierdoor minder last-minute verschuivingen zijn.
Nieuwsgierig naar wat we nog meer gaan doen? Bekijk het op de pagina ‘Hier werken wij aan’.