‘De integrale planning helpt ons én de gehele haven!’

Ook meedoen?

Hutchison Ports Delta II is één van de vier deepsea-terminals die al sinds de start meedoen aan Nextlogic. De Manager Planning, Maike de Bruijn ziet deelname als een collectieve verantwoordelijkheid. “De integrale planning van de containerbinnenvaart helpt ons én de gehele haven om efficiënt en effectief te blijven.” Stap voor stap worden de voordelen steeds duidelijker.

Een soepele afhandeling van de containerbinnenvaart is voor Hutchison Ports Delta II van groot belang. “Zonder binnenvaart komt onze terminal vol te staan met containers voor het achterland ofwel vertrekken deepsea-schepen zonder de beoogde exportlading,” aldus De Bruijn. “In de verdeling van kadecapaciteit streven wij daarom naar een goede balans tussen deepsea, feeder en binnenvaart. Maar ook wij ontkomen niet altijd aan piekmomenten en wachttijden.”

‘Garbage in’ is ‘garbage out’

Hutchison Ports Delta II was een van de eerste partijen die in oktober 2021 in de live pilot van Nextlogic stapte. “Met een klein groepje zijn wij in het diepe gesprongen,” zo blikt De Bruijn terug. “Dat water bleek toch dieper dan wij dachten. Wij zagen niet direct een veel efficiëntere planning.” Beetje bij beetje is dat met elkaar verbeterd. “Daarbij werd mij steeds duidelijker dat de uitrol veel meer omvat dan de invoering van een nieuw systeem. Waar het om gaat is een gedragsverandering. Nextlogic doet wat het moet doen: het plannen van schepen. Wat daar uitkomt is echter afhankelijk van wat wij als terminals en barge operators erin stoppen. ‘Garbage in’ is ‘garbage out’. Alleen met de juiste informatie is een integrale planning mogelijk.”

Omschakelen is uitdaging

Ook voor Hutchison Ports Delta II zelf is de invoering van de integrale planning een grote omschakeling geweest. “Wij waren gewend om zelf de volledige controle over planning en capaciteit te hebben. Met de komst van Nextlogic geef je dat voor een deel uit handen. Dat was best een uitdaging. Voor mijzelf, maar zéker voor onze barge planners die verantwoordelijk zijn voor het schip dat voor de kant komt.”

“Iedereen is bij ons opgeleid vanuit het principe dat de kranen altijd moeten draaien. Als er door een nieuw systeem opeens twee uur geen werk is, voelt dat onwennig en soms ook oncomfortabel. Dit hebben we moeten leren begrijpen, en dat vraagt onder andere tijd. In de praktijk moet het vertrouwen ontstaan dat de integrale planning zowel voor de Rotterdamse haven als voor ons als terminal het meest efficiënt en effectief is.”

Maike de Bruijn, Manager Planning Hutchison Ports Delta II

Voordelen worden zichtbaar

De Bruijn ziet in de dagelijkse praktijk inmiddels zeker de voordelen. “Overflowsituaties waarbij de vraag groter is dan onze capaciteit hebben wij in lange tijd niet meer gehad. Vorig jaar was dat wel anders; dat maakte soms drastische keuzes nodig. Bijvoorbeeld door de aankomst van een deepsea-schip naar achteren te schuiven, om zo eerst de vraag vanuit binnenvaart weer onder controle te krijgen. Onze yard stond bomvol. Wij waren erg afhankelijk van het moment dat containers werden afgehaald. Dat wij sinds een jaar niet meer in dergelijke kritische overflowsituaties zijn beland heeft niet alleen te maken met de huidige markt, maar geeft zeker ook aan dat de planning nu efficiënter is. Door de integrale planning kunnen wij onze capaciteit optimaler benutten. Van barge operators hoor ik eveneens terug dat hun rotaties slimmer worden ingepland. Ik zie dat als een grote win. Het verbeteren van de dienstverlening aan de binnenvaart is een belangrijke reden dat wij als terminal in Nextlogic zijn gestapt.”

Op weg naar één binnenvaartproces

De voordelen van de integrale planning worden in de toekomst alleen maar groter, zo verwacht De Bruijn. Hutchison Ports Delta II werkt nu nog met twee planningsprocessen naast elkaar. Niet alle barge operators doen namelijk al mee met Nextlogic. Vletwerkers bijvoorbeeld wachten op een laatste technische aanpassing. De Bruijn: “Zodra Nextlogic deze oplossing heeft geïmplementeerd, wordt het ook voor die klantengroep haalbaar om aan te sluiten. Uiteindelijk willen wij onze volledige 24 uurs capaciteit in handen van Nextlogic kunnen geven. Grote en kleine calls  – inclusief de fixed windows – kan het systeem dan dusdanig neerleggen, dat de 24 uur telkens optimaal gevuld zijn. Op die manier wordt de binnenvaartplanning voor iedereen zo transparant en betrouwbaar mogelijk.”

Interview door: Rob Wilken Producties

Scroll to Top