‘Sneller aan de beurt’ 

Ook meedoen?

In opdracht van barge operator Contargo pendelt schipper Adri-Eef Bosman met zijn koppelverband Millennium week in, week uit heen en weer tussen Wõrth am Rhein en de Rotterdamse haven. Sinds het voorjaar van 2022 is de integrale planning leidend bij de bezoeken. “Ik heb wel het idee dat wij bij de terminals die meedoen aan Nextlogic iets sneller aan de beurt zijn.” 

Bij elk bezoek aan de haven loopt Bosman met de Millennium zes tot zeven terminals en empty depots aan. Niet allemaal nog zijn het deelnemers aan Nextlogic.

“Hoe meer bedrijven gaan meedoen, hoe beter de integrale planning kan werken. Ik begrijp bijvoorbeeld dat binnenkort ook APMT MVII aansluit. Voor ons is dat een belangrijke terminal.” 

Adri-Eef Bosman, Schipper Millennium

Zoveel mogelijk de integrale planning volgen

“Contargo heeft ons gevraagd om bij elk bezoek de integrale planning te volgen en het systeem daarvoor zoveel mogelijk zijn gang te laten gaan,” aldus de schipper. Op zich werkt dat goed, zo constateert hij. “Wij zijn echter vaak in het weekend in Rotterdam. Bij een probleem is het dan soms lastig om bij Contargo de juiste persoon te spreken.” Bosman valt het verder op dat zijn operationele terminalcontacten nog niet allemaal even enthousiast zijn over Nextlogic. Het is inherent aan automatisering denkt hij. “Niet iedereen is direct blij met verandering. Het vraagt ook tijd voordat een nieuw systeem 100% is. En het werkt pas echt goed als meer terminals, depots en barge operators meedoen.” 

Bosman hoopt daarnaast dat Nextlogic meer rust in de integrale planning weet te brengen. “Op weg vanuit Duitsland naar Rotterdam verandert er in de integrale planning nagenoeg niets. Maar zijn wij eenmaal bij de haven, dan heeft Nextlogic de neiging om constant de bezoekvolgorde te veranderen. Het stuwplan telkens daarop aanpassen is best een werk. Het is belangrijk dat Nextlogic daarin verbetert.”

Blij met schippersscherm

Het actuele vaarplan krijgt de Millennium vanuit Nextlogic gepresenteerd via een apart schippersscherm. Bosman is tevreden met de werking. “Het scherm toont ons de geplande terminalbezoeken, inclusief de bolders waar wij naar toe moeten en hoe laat wij daar worden verwacht. Dat klopt vrij nauwkeurig. Wij kunnen via het scherm ook zelf onze scope-in (aankomsttijd) aanpassen aan de actualiteit. Voor het overige moet je in Nextlogic niet iets willen veranderen, heb ik gemerkt. Dat werkt averechts.” De schipper is ook positief over de directe koppeling van Nextlogic met Modality, het softwaresysteem dat Contargo gebruikt. “Verandert er iets in Nextlogic, dan gebeurt dit ook automatisch in Modality.”

Blijven verbeteren

“Wij werken nu een aantal maanden met de integrale planning,” aldus Bosman die meedraait in een kennisgroep binnen Nextlogic van schippers. “Ik merk dat er naar ons wordt geluisterd. Onze bevindingen worden meegenomen en verwerkt. Het is logisch dat niet alles direct kan. Ik heb er echter vertrouwen in dat het met de integrale planning goedkomt. Hoe meer partijen aansluiten, hoe beter het wordt.” 

Scroll to Top