RWG wil samen met binnenvaartketen graag op weg naar 100% deelname

Ook meedoen?

Al vanaf dag één is Rotterdam World Gateway (RWG) betrokken bij Nextlogic. Supervisor Data Control & Gate, Kevin van Leijden kent geen twijfel over het bestaansrecht. “Nextlogic is de toekomst. Het systeem creëert een helikopterview over de haven. Wij denken graag mee hoe de integrale planning nog beter te maken.” 

Circa 50 á 60 procent van alle bijna 100 binnenvaartschepen die momenteel wekelijks RWG bezoeken, worden automatisch gepland via Nextlogic. “Het enige wat wij hoeven te doen is Nextlogic de beschikbare kadelengte en het aantal ploegen doorgeven. Meer niet!,” aldus Kevin. De integrale planning creëert zo bij RWG meer rust. Met de in Nextlogic deelnemende barge operators en schippers is in principe geen contact meer nodig.

“Als voorheen een barge operator een bezoektijdstip aanvroeg dat niet in onze planning paste, begon het hele planningstraject weer opnieuw. Nu gebeurt dit automatisch via Nextlogic. Ook de fixed windows afspraken plant het systeem gewoon mee.”

Kevin van Leijden, Supervisor Data Control & Gate, RWG

Tijdwinst en betere benutting capaciteit

Kevin is helder over de voordelen van Nextlogic: tijdwinst voor de binnenvaart en betere benutting van capaciteit door RWG. Ook maakt het systeem een einde aan spookaanmeldingen. “De integrale planning geeft de werkelijke situatie weer. Zowel vanuit RWG als van de kant van de barge operators is het proces volledig transparant. Hebben wij onverhoopt geen kraan beschikbaar, dan is er geen kraan. Dat was zo en is nu nog steeds, maar wel voor iedereen inzichtelijk. In die tijd kan het schip eerst wat anders doen. Het systeem kijkt verder dan wij kunnen voor onze eigen kade.”

Nog stappen te zetten

“In het algemeen werkt de integrale planning goed. Nextlogic maakt ontegenzeggelijk stappen. Tegelijkertijd is er nog genoeg te verbeteren,” geeft Kevin eerlijk toe. “Ook nu hebben wij op de terminal nog leegloop.” Dat kan haast ook niet anders, zo beseft hij. Twee naast elkaar functionerende werelden van deelnemers en niet-deelnemers maakt het plannen extra complex. Samen met de hele binnenvaartketen wil RWG daarom graag op weg naar 100% deelname. 

Verbeterslagen

“Elke vorm van automatisering heeft een aanloop nodig,” zo vervolgt Kevin. “Als automatische terminal herkennen wij dat ook uit onze eigen begintijd. Nextlogic kan alleen verder finetunen door onze feedback. Alle issues waar wij tegenaan lopen, koppelen wij terug. Op die manier helpen wij het systeem beter te krijgen.” Belangrijk zijn ook de praatsessies. “Onze kade- en bargeplanners bijvoorbeeld hebben apart met Nextlogic aan tafel gezeten om hun input te kunnen geven.” Maar ook in de bredere sessies die Nextlogic organiseert met alle betrokken partijen ziet Kevin veel meerwaarde. “Open en eerlijk komen daar issues op tafel. Het gaat er niet om elkaar te shamen & blamen over wat mogelijk misgaat, maar juist om met elkaar verder te komen en onderling tips uit te wisselen.”

Voor iedereen wennen

Zowel voor de kade- en bargeplanners bij RWG, de barge operators als de schippers is het werken met de integrale planning aftasten en uitproberen. Kevin: “Als deepsea-terminal waren wij gewend om primair naar onszelf te kijken. De barge operator deed dat ook, terwijl de schipper zelf het voortouw had bij zijn rondgang door de haven. Die invloed overgeven aan een systeem is lastig. Het is voor iedereen nieuw om de uitkomsten van de integrale planning op te volgen. Oók als de planning op het eerste gezicht wellicht niet logisch lijkt. Uit ervaring weten wij bij RWG echter dat handmatige aanpassingen het proces niet altijd goed doen.”

Kevin is benieuwd naar de overwegingen van barge operators die nu nog niet op Nextlogic zijn aangesloten. “Ik ben nieuwsgierig of en wanneer men zou willen overstappen. Men kan mij altijd vragen naar onze ervaringen. Met z’n allen moeten wij de binnenvaartketen beter willen maken.”

Scroll to Top