De integrale planning is voor iedereen een win-win

Ook meedoen?

Vanaf acht eigen inlandterminals verspreid over Nederland en België lopen de binnenvaartschepen van BCTN, onderdeel van Inland Terminals Group, frequent de Rotterdamse haven aan. General manager Network Jan-jaap Kroft is positief over de meerwaarde van Nextlogic voor de planning ervan. “In veel gevallen werkt het integraal plannen beter dan dat wij het bilateraal hadden kunnen doen. Zaak is dat wij met elkaar continu blijven verbeteren.”

Hoe is jullie binnenvaartoperatie georganiseerd en wat is de rol van Nextlogic?

“Al onze binnenvaartdiensten op Rotterdam worden gepland via Nextlogic. Een deel ervan loopt in de haven maar één terminal aan en heeft daar een fixed window die is vastgelegd in de integrale planning. Nextlogic kan daarin maar marginaal bewegen. Om die fixed window heen kan dat echter wel. Stel wij hebben een fixed window van 04.00 tot 16.00 uur, maar het schip is al om 14.00 uur klaar. Die twee uur zijn dan gelijk weer beschikbaar om in te plannen. In de oude situatie zou de kade waarschijnlijk leeg blijven.”

“Daarnaast hebben wij binnenvaartdiensten die in zogenaamde milkruns meerdere terminals en depots aanlopen. Voor de planning hiervan helpt Nextlogic enorm. In de oude situatie maakte je met de terminals afspraken op basis van de op dat moment bekende informatie. Maar vanaf dan zijn er in de praktijk constant veranderingen. De integrale planning blijft continu rekenen en optimaliseert voortdurend. Iedereen wordt daar beter van.” 

Hoe zou je het verschil tussen verleden en heden duiden?

“Barge operators zijn van nature vrij sceptisch, maar wij ervaren dat Nextlogic in heel veel situaties gewoonweg de beste oplossing biedt. Doordat het integraal plannen op een transparante, zichtbare manier gebeurt, verdwijnt bovendien de ruis in de keten. De voorheen vaak bestaande polarisatie tussen barge operator en terminal wordt verleden tijd. Kraan- en daarmee ook barge-capaciteit wordt geoptimaliseerd. Dat is voor iedereen een win-win. Zowel in theorie als in de praktijk is Nextlogic echt het beste voor de haven. Wij merken absoluut verschil met het verleden.”

Er zijn waarschijnlijk ook punten waarop Nextlogic kan verbeteren?

“Zeker; het is belangrijk om het systeem voortdurend te blijven doorontwikkelen. De basis is goed, maar in een aantal situaties is zeker ruimte voor verbetering. De betrouwbaarheid van Nextlogic moet nog verder omhoog. Eén á twee keer per kwartaal zit ik zelf met Nextlogic aan tafel. Daarnaast is er wekelijks overleg over de dagelijkse praktijk en zijn er kennisgroepen met planners en schippers. Verbeteren is een continu proces dat altijd doorgaat.”

“Tegelijkertijd is het simpelweg ook een feit dat er momenteel soms te weinig terminalcapaciteit is. Nextlogic kan dan optimaliseren wat het wil, maar aan de kade is gewoonweg geen plek. De steeds grotere zeeschepen die vaak allemaal tegelijkertijd voor de kant lijken te liggen, maken het best ingewikkeld. De huidige tussenfase waarin nog niet alle terminals en barge operators meedoen aan de integrale planning, leidt logischerwijs ook tot capaciteitsverlies. Beide partijen moeten met twee systemen naast elkaar werken. Hoe meer barge operators op Nextlogic aansluiten, hoe makkelijker het voor de terminals wordt om hun capaciteit optimaal in te delen. Bij BCTN kijken wij er daarnaast echt naar uit dat ook de Kramer-terminal op de Maasvlakte gaat aansluiten op de integrale planning. De gehele Maasvlakte is dan door Nextlogic gedekt en zijn hier voor ons geen uitzonderingen meer.”

Interview door: Rob Wilken Producties

Scroll to Top