APM Terminals Maasvlakte II (APMT MVII) doet sinds mei dit jaar mee in Nextlogic. Manager planning Ad van Strien en berth planner Marc Vroegindeweij gaan aan de hand van drie vragen in op hun eerste ervaringen en verdere verwachtingen. “De binnenvaartketen wordt veel transparanter. Belangrijk is dat ook de nu nog ontbrekende barge operators, terminals en depots snel aansluiten.”
Hoe bevalt de nieuwe manier van werken?
Marc: “Het grote verschil met voorheen is dat Nextlogic nu de planning voor ons maakt. Barge operators melden via Portbase hun calls aan. Nextlogic legt vervolgens voor ons de beste puzzel in elkaar. Voor de lange termijn planning werkt dat heel goed. Onze dedicated binnenvaartkade met drie kranen wordt nog beter benut. Schepen liggen bij ons niet lang in de wacht.”
Ad: “De Nextlogic-gebruikers bij APMT MVII zijn onze drie berth planners voor de lange termijn en vijftien short term planners voor de laatste 24 uur dat een binnenvaartschip voor de kant komt. Het werken met de integrale planning bevalt hen redelijk tot goed, zo hoor ik terug. Men raakt gewend aan het product. Uiteraard zijn er altijd verbeterpunten. Een van onze belangrijkste wensen is het zoveel mogelijk voorkomen van last-minute wijzigingen. Door in de laatste uren voor aankomst van het binnenvaartschip meer rust in de planning te creëren, kunnen wij de binnenvaart een nog betrouwbaardere dienstverlening bieden. Samen met Nextlogic en de andere deelnemende terminals werken wij er hard aan om hierin te verbeteren.”
Wat ervaren jullie als concrete voordelen?
Ad: “Onze ploegen die de binnenvaart afhandelen zijn beter in te delen. De berth planners hebben dankzij Nextlogic meer inzicht. Men kan nu tijdig aangeven dat in een dienst bijvoorbeeld geen derde ploeg nodig is. In het verleden hadden wij nog wel eens een ploeg klaar staan, terwijl er uiteindelijk geen schip onder de kraan kwam. Een ander voordeel is de afname van het aantal spookboekingen. Voorheen meldden sommige barge operators aan drie terminals dezelfde aankomsttijd. Dat kan nu niet meer. Barge operators geven in Nextlogic hun volledige rotatie op. De binnenvaartketen wordt veel transparanter.”
Marc: “Twee uur voor de geplande aankomst van het binnenvaartschip wordt in het systeem ook het aantal te lossen en/of te laden containers vastgezet. Het maakt de planning betrouwbaarder. Twee uur is in vergelijking met andere terminals heel kort. Wij denken zo voor onze klanten het meest flexibel te zijn in het veiligstellen van connecties tussen binnenvaart- en deepsea-schip. Ons doel is dat een container zo kort mogelijk in de yard staat. Hoe minder containers in onze yard, hoe betere productie wij voor de binnenvaart kunnen draaien.”
Waar kijken jullie nog naar uit?
Marc: “Een aantal barge operators doet nog niet mee. Hoe sneller deze via Nextlogic gaan werken, hoe beter. Bij APMT MVII hanteren wij nu aparte processen voor deelnemers en niet-deelnemers aan Nextlogic. Als dat is samen te voegen, kunnen wij de bezoekende binnenvaart nog meer flexibiliteit bieden. Wij hopen bijvoorbeeld dat ook de vletwerkers snel bij Nextlogic aansluiten.”
Ad: “Een andere belangrijke prioriteit is dat ook alle ontbrekende terminals en depots gaan meedoen. Met de Kramer-terminal hier op de Maasvlakte hebben wij veel binnenvaartverkeer met lege containers. Nextlogic is momenteel bezig om hen aan te sluiten. Zodra dat is gerealiseerd, kan men voor ons een nog betere puzzel leggen. Ook kijken wij uit naar door Nextlogic op te zetten rapportages. Daarmee wordt transparant hoe iedereen in de keten acteert. Samen kom je zo tot verdere verbetering. Uiteindelijk gaat het erom dat iedereen op tijd zijn containers afgevoerd of aangeleverd wil krijgen.”
Interview door: Rob Wilken Producties