‘Niet alles kan, maar onze stem wordt gehoord’

Ook meedoen?

Kevin Bruinsma is samen met zijn vader eigenaar en schipper van de Vogue. Wekelijks pendelt het binnenvaartschip in opdracht van MCS tweemaal heen en weer tussen Meppel en Rotterdam. Met elke keer tien tot vijftien te bezoeken terminals is een goede werking van de integrale planning heel belangrijk. Kevin praat daarom actief mee in de kennisgroep voor schippers. “Daar kunnen wij onze mening kwijt. Nextlogic luistert oprecht. Waar het kan, gaat men met de door ons ingebrachte punten aan de slag.”

Hoe lang gebruiken jullie al de integrale planning?

“Onze opdrachtgever MCS was er vroeg bij. Al vanaf het begin in oktober 2021 doen wij mee. Dat gaf uiteraard groeipijnen, maar die hebben wij geaccepteerd. Nieuwe technologie heeft tijd nodig om goed op te zetten. Ook was het wennen om iets wat je jarenlang zelf hebt gedaan, nu uit handen te geven. Stukje bij beetje gaat het de goede kant op. Er komen gelukkig steeds meer terminals bij. Het is best lastig om die ene terminal op de Maasvlakte die nog niet meedoet, er zelf tussendoor te plannen.”

Waarom doe je mee in de kennisgroep voor schippers?

“Ik vind dat wij met z’n allen ons best moeten doen om de integrale planning beter te maken. Uit de door Nextlogic opgezette kennisgroep voor schippers zijn al goede dingen voortgekomen. Als schippers zijn wij de spelers in het veld. Wij kijken toch op een eigen manier tegen dingen aan. Ik ervaar het heel positief dat Nextlogic naar onze mening vraagt. Bijvoorbeeld voor het gebruiksvriendelijker maken van het schippersscherm. Maar ook grotere plantechnische vraagstukken – zoals meer rust in de planning – komen aan bod. Zelf vind ik dat Nextlogic de tijdsloten soms te krap plant. Als er maar iets tegenzit op een terminal en de eindtijd wordt net niet gehaald, begint het systeem direct opnieuw de planning te berekenen. Iets ruimer plannen zou al meteen meer rust geven. Naar ik heb begrepen wordt daar inmiddels aan gewerkt.”

“Iedere schipper heeft zo andere dingen waar men in de praktijk tegenaan loopt. Wij varen zelf 24/7 en hebben geen restricties voor nachtrust. Andere schippers hebben daar weer wel mee te maken. Het is mooi dat de kennisgroep zo divers is, iedereen heeft zijn eigen ideeën en ervaringen. Nextlogic staat daar altijd open voor. Men is oprecht geïnteresseerd in ieders mening. Wat wij recent ook hebben aangekaart is het niet meenemen van de pauzes bij de terminals in de integrale planning. Sta je in de nacht van 03:00 tot 04:00 uur ingepland bij de ene terminal en om 04.30 uur bij de ander, dan weet je op voorhand dat het misgaat. Om 03.00 uur is het op de terminals namelijk pauze. Die afspraak van 04.30 uur ga je dus niet halen. Nextlogic is inmiddels bezig om hiervoor in het systeem een oplossing te vinden.”

Hoe zie jij de toekomst?

“De integrale planning zet steeds weer een volgend stapje de goede kant op. Af en toe vraagt het gewoon wat geduld. In deze tijd van snelle technologische vooruitgang gaat het systeem zeker wel werken. Zelf merken wij inmiddels dat onze planning strakker in elkaar zit en het geheel aan bezoeken beter achter elkaar doorloopt. Zaak is dat snel volgende terminals en barge operators gaan meedoen. Hoe meer partijen aansluiten, hoe beter het systeem functioneert.”

Benieuwd naar wat er zoal besproken wordt in de kennisgroep voor schippers? Lees het hier.

Interview door: Rob Wilken Producties

Scroll to Top